Energica modellek Budapest belvárosában

by Medve -

Tökéletesen kiadta a hipszterhangulat. Pedig amikor megláttam, hogy az Energica bemutató a budapesti Belváros kellős közepén, a Blahától csupán egy nehéz reggeli turhaköpetnyire lesz megtartva, akkor arra gondoltam, hogy a romkocsmás hangulathoz inkább valamilyen retró modell mustrája illene. Holott ennek így volt egyfajta áthallása. A vén falak közé megérkező jövő pont annyira lógott ki a közegből, mint ahogyan a jelen rusztikus motoros társadalmából teszik azt az elektromos meghajtású kétkerekűek. Vagy egyáltalán azok, akik lelkesedéssel és nem ódzkodással viszonyulnak a műfajhoz. Mégis minden jel arra mutat, hogy ez a jövő, ami ellen lehet ágálni, mégiscsak egyet lehet rá mondani: ez van. És tudjátok mit? Egyáltalán nem lesz rossz!

Szia jövő! Innen nézve nem is olyan félelmetes

Az Energica egy olasz brand (ennek megfelelően ejtsd szépen: Ennerdzsiká), akik sokat dolgoznak azon, hogy az elektromos motorkerékpár egy vonzó műfaj legyen. Ennek pedig nem titkolt, és cseppet sem elhanyagolható aspektusa a stílus és a dizájn. Hogy ebben mennyire erősek, azt tényleg személyesen könnyű felfogni és a helyén kezelni. Jó kiállású motorok, amik könnyen a bűvkörükbe vonnak egy-két latinos (khm) részlettel. Engem közelről néhány Ducati modellre emlékeztettek. Imádni kell, fényképezni és hódolatunkat kifejezni feléjük, nem közelről macerálni.

[do_widget id=text-10]

Talán nem véletlen, hogy pont az MV Agusta magyarországi képviselete csapott le a motorok értékesítésének lehetőségére. Hiába, az olasz motor szerelem! Eszembe is jut egy rendkívül szimpatikus gondolat, amit a bemutató után, fél füllel csíptem el a helyszínen, amikor az értékesítés leendő nehézségeiről faggatták a srácokat. Az egyikük akkor azt mondta, hogy az elsődleges céljuk, hogy megszerettessék a motorosokkal az elektromos műfajt. És ez nekem nagyon tetszett.

Magát a bemutatót a brand európai értékesítési vezetője tartotta, aki elmesélte, hogy a gyártó közel sem újkeletű. Az Energica 13 év fejlesztése. A prototípust 2009-ben mutatták be, amit 2010-ben fejeztek be teljesen. Utána jött az első elektromos versenymotorjuk, majd 2011-ben mutatták be az EICMA-n az első Ego modellt, 2015-ben pedig az Evát, most pedig itt van az EsseEsse9. Az anyacégük, a CRP azonban még régebbi, és olyan márkák beszállítói, mint a Ferrari, a Maserati vagy a Toro Rosso versenyistálló.

Először az Ego született meg, amit az Eva követett

Nem most kezdték

Rendben, rendben, lássuk végre a motorokat! Az Energica elhozta Budapestre mindhárom modelljét. Az Ego a gyártó legrégebbi, egyben legerősebb terméke, egy tisztességes sportmotor. A legnagyobb forgatónyomatéka 200 Nm, a csúcsteljesítménye pedig 155 Le. Láthatóan prémium beszállítókkal dolgoznak, az aranyló Öhlins felfüggesztés messziről virít, akárcsak a radiálisan rögzített Brembo nyergek. Azonban hiába nem spóroltak a karbonszálas műanyaggal, a motor tömege így is jelentős, 260 kg. Az Eva lénygében ugyanez, csak idomok nélkül, egyenes kormánnyal, és az MT-10-re (vagy mások szerint Wall-e karakterére) hajazó fejidommal.

Egy magyar kötődés

Apró érdekesség nekünk, hogy az Eva névadásának van magyar szála. Ugyanis a brand alapító testvéreinek édesanyja hazánk leánya és Évának hívják. A paletta harmadik, legfrissebb tagja az EsseEsse9. Az Energica „túrás” motorja esetében a csúcsforgatónyomaték „csupán” 180 Nm, előre pedig Marzocchi villákat raktak. Cserébe olyan kiegészítőkkel érkezik, mint az alapáron járó gusztusos szövettáskák vagy a markolatfűtés. Mindhárom motor átlagos hatótávját 150 kilométerben határozzák meg. Nyilvánvalóan a napi 5.000 kilométert egy seggel motorozó hazai társadalom ezen a ponton fog felhörrenni, de két információval azért árnyalnánk a képet.

Jobbra az EsseEsse9

Bár hálózatról 4 órába telik feltölteni, a gyorstöltővel 20 perc alatt 85%-ra tölthető, ami hozzávetőlegesen 120 kilométerre elég. Kompromisszumos? Az, de azért haladunk. A másik pedig, hogy az Energica ezzel kapcsolatban valamiféle bejelentésre készül az EICMA show-n. Erről még nem árultak el semmi konkrétumot, de ott helyben többen is úgy vettük le, hogy az akkupakk fog fejlődni, esetlegesen megjelenik a bővítés lehetősége. Mi pedig itt az Onroadnál alig várjuk, hogy kapjunk egy tesztpéldányt és elmesélhessük nektek, hogy mi rejtőzik a számok mögött!