Jó néhány hónapja bemutattunk nektek egy magyar embert, aki ugyan soha nem élt hazánkban, mégis tökéletesen beszéli anyanyelvünket. Peres László mint a BMW R80 G/S alkotója vált ismertté a világ technikatörténet iránt érdeklődő motorosai számára. Azonban sok egyéb munka is kapcsolódik nevéhez, amelyek közül most azt szeretnénk bemutatni, amely – bár soha nem lesz kék-fehér logós társaihoz hasonlóan ismert – technikailag mégis igazi különlegesség. Annyira, hogy csupán egy darab létezik belőle.

Laciról megtudtuk, hogy mindössze 47 éve kezdett versenyezni az enduro sportágban – és bár ment néhány évet a BMW boxereivel, pályafutásának nagyobb részében nem a bajor gépeket részesítette előnyben. Valószínűleg fiatalkori szerelemből a mai napig a kétütemű motorok vonzzák leginkább – karrierje legszebb éveiben a Maico 440 köbcentis kétüteműivel nyomult.
Alkotás kényszerből
Amikor a szabályok változása miatt négy ütemre kellett váltani, ő vérbeli konstruktőrként megpróbálta létrehozni a számára megfelelő versenygépet. Ami a végén egy elképesztően sokszínű öszvér lett – mert minek nevezzünk egy olyan belsőégésű erőforrást, amely alapvetően négyütemű, mégis keveréket éget el? A paripa régen született, de a mai napig aktív versenymotorként éli életét.

Kivételesen írásban sokkal rövidebbek leszünk a megszokottnál – ebben a témában ugyanis nagyságrendekkel érdekesebb meghallgatni Peres Laci szájából a különleges enduro születését, működési elvét és minden egyebet, mint ha jómagam próbálnám mindezeket leírni. Íme az konstruktőr-versenyző saját szavaival minden, amit a szörnyetegről tudni kell:
Zárszónak tényleg nem lehet többet hozzátenni, mint hogy nagyon jó egészséget és még sok közös évet kívánunk a csodamotornak és az ő alkotójának, Peres Lászlónak!
További képek











