A leggazdaságosabb motoros navigáció: WayteQ xRIDER

by Macko -

Nagyon sok éve használok motoros navigációt. Talán 2004 körül vettem először, akkor egy Garmin Quest-tel kezdtem, majd 2008 óta egy ugyanolyan márkájú Oregon típussal túrázom. Utóbbi beszerezése előtt már próbáltam többféle, nem kimondottan motorkerékpárhoz tervezett megoldást – meg láttam-hallottam rengeteg ezekkel kapcsolatos eszmecserét közös gurulásokon és internetes fórumokon. Az általános navigációknak általában több komoly baja van, ha kétkerekűn akarjuk használni: napsütésben kevés a kijelző fényereje és kukkot nem látsz az ott levő kriksz-krakszokból, nem vízállóak (csomagolhatod folpackba, de úgyis vizet kap előbb-utóbb…) és kesztyűben nehéz kezelni őket. A gyártók jól ki is használják, hogy nekünk nem jó akármi: mióta léteznek kimondottan nekünk tervezett készülékek, azok mindig is aranyárban voltak és vannak: százezer forint alatt nagyjából nem kapunk semmit. Éppen ezért több mint örömteli hír, hogy a WayteQ Europe hazánkban is forgalmazni kezdett egy minden szempontból motorosbarát GPS berendezést xRIDER néven. A legörömtelibb persze az ára: már akár 34’900.- forinttól megvásárolható a készülék!

Már a dobozról is egyértelmű - ha a nevéből nem lenne az -, hogy az xRIDER elsődlegesen motoros felhasználásra készült
Már a dobozról is egyértelmű – ha a nevéből nem lenne az -, hogy az xRIDER elsődlegesen motoros felhasználásra készült

Nagy kérdés persze, hogy mit kapunk ezért a pénzért. Nos, meglepően sok mindent. A csomagban van maga a készülék, amelynek technikai paramétereire később visszatérünk. Van még egy napellenzővel is rendelkező tartóbölcső, egy bármilyen csőre fixen rögzíthető tartókengyel, egy állandó 12 voltra köthető tápkábel, de hogy autóban is használhassuk egy szélvédőre tapadó tartó és egy szivargyújtó-töltő is. Ja, meg egy sima USB kábel a számítógépes csatlakoztatáshoz.

A főmenü: sok olyan dolgot tud, amire lehet hogy soha nem lesz szükség
A főmenü: sok olyan dolgot tud, amire lehet hogy soha nem lesz szükség

Fontos, hogy a fenti ár navigációs szoftvert nem tartalmaz. Az xRIDER alapja azonban egy Windows CE platform, amelyre kicsit is leleményesebb motoros azt telepít, amit éppen kedve tart. Ennek részleteiről azonban nem akarok többet mondani – nézzük inkább a másik lehetőséget. A WayteQ ugyanis kínál már kapásból navigáló xRIDER-t is, amelyen a Sygic szoftvere fut. Erről azt kell tudni, hogy a világon legnagyobb darabszámban értékesített offline – vagyis mobil internet kapcsolatot nem igénylő – navigáció. Főleg androidos készülékekre használják, azonban létezik Windows-ra is. Nos, a tesztre érkezett Wayteq xRIDER ezzel rendelkezik – így pedig bruttó 49’900.- forint az ára.

Videónkban menet közben is kipróbálom a WayteQ xRIDER-t
 

A hardverről ezt találjuk a Wayteq oldalán: „Az xRIDER lelke egy kétmagos, 800 MHz-es MStar processzor, valamint egy 66 csatornás Mstar GPS vevő, amely minden körülmények között kiváló GPS vételt biztosít. A készülék memóriája 256 MB, a tárhely pedig 8 GB, amely microSD memóriakártyával tovább bővíthető. Ez a fejlett hardver megfelelő teljesítményt biztosít a legújabb navigációs szoftverek zökkenőmentes futtatására is.” A gyakorlatban mindez úgy fest, hogy az eddigi kevéske tapasztalat alapján (néhány napja kezdtem csak ismerkedni a cuccal) valóban gyorsan és zökkenőmentesen fut minden. Hamar megvan a GPS jel, gyorsan keresi ki a címeket és az érdekes pontokat az adatbázisából, és az útvonaltervezésre sem nagyon kell várnunk. Persze hátra van még a hosszabb utak megtervezése és végigfuttatása – de addig legyünk bizakodóak!

A legtöbben a 3D nézetben fogják nézni a WayteQ xRIDER kijelzőjét
A legtöbben a 3D nézetben fogják nézni a WayteQ xRIDER kijelzőjét
A magam részéről maradok a 2D és Észak felül nézetnél - szerencsére nagyon gyorsan lehet váltani közöttük
A magam részéről maradok a 2D és Észak felül nézetnél – szerencsére nagyon gyorsan lehet váltani közöttük

A vízállóság (IPX7 szabvány, vagyis definíció szerint legfeljebb 1 méter mélységű vízbe merítés hatása ellen 30 percig védett) tesztelése még hátra van, a kijelző fényerejének megfelelősége azonban már az első próbánál vizsgázott – szikrázó napsütésben nem volt hiány mostanság. Az ide vonatkozó adat 700 nit, amiről persze fogalmam nincs, mit jelent. A lényeg azonban az, hogy amikor hátulról tűz a napocska, akkor sem kell a sisakommal árnyékolni, mint szükséges volt eddig az Oregonnal, hanem simán látom a kijelzőt. Őszintén szólva a tartón kialakított napellenzőre nagy szükség nincs is – az sokat amúgy nem árnyékol a kijelzőn, éppen csak a tetejét egy kicsit. Szóval ezzel a résszel eddig elégedett vagyok.

Ugyan egy képernyőn jelenik meg az ABC összes betűje, mégis nagyon könnyen lehet adatot bevinni kesztyűben is
Ugyan egy képernyőn jelenik meg az ABC összes betűje, mégis nagyon könnyen lehet adatot bevinni kesztyűben is

Amennyiben már a tartóbölcsőnél járunk, folytassuk is ezzel. Két felfogatási lehetőséget kapunk – mint az fentebb szerepelt -, ebből minket nyilván a motoros vonatkozású érdekel. Ez egy elsőre elég egyszerűnek és nem is olyan masszívnak tűnő (amolyan kínaias) csavaros bilincs, amelyből kiáll egy kis golyócska. A bilincshez kapunk egy vastag gumiszalagot is arra az esetre, ha vékonyabb csőre kell rögzítenünk. Mivel a saját motorom kormánya már minden lehetséges bisz-basszal tele van zsúfolva, a közepét meg elfoglalja a kormánytáska, elsőre némi tipródás után a bal oldali tükörszárra próbáltam meg felcsavarni a bilincset. Meglepő módon ez annyira jól sikerült, hogy a vastag gumi alátét ellenére csak a boxer alapjáratán rezeg kissé, menet közben semennyire – de még terepkörülmények között sem! Úgyhogy – bár teljesen ideiglenesnek tűnt elsőre ez a pozíció – esélyes, hogy marad végleg itt a cucc.

Navigálás közben az alsó információs sávon alapból a legfontosabb információk jelennek meg - de ezt is átállíthatjuk, ha más a vágyunk
Navigálás közben az alsó információs sávon alapból a legfontosabb információk jelennek meg – de ezt is átállíthatjuk, ha más a vágyunk

Tesztünk a következő oldalon folytatódik. Lapozz!

20 comments

  1. „az akkumulátorra fixen rákötve állandó tápellátást tudunk motorunk fedélzetén biztosítani.”

    Inkább ne így. Ennek a megoldásnak nagyon sok hátránya van.

  2. Az eddigi navis tapasztalataim alapján(iGo, Google Maps, Sygic) szerintem készüléken több pontos útvonalat tervezni még mindig az iGoval lehet a legfájdalommentesebben. Címre eljutni itthon szinte csak a Google Mapset használom.
    Androidon csak az ingyenes iGo Szülinapp van meg(valamint még régi készülékeken használtam 8-ig bezárólag mindet), valamint megvettem a Sygicot(csak külföldi utaknál használom). Sajnos tervezésben az iGo nagyon megveri a Sygicot, ahol kínszenvedés több pontosokat tervezni(igazán adhatnának akár valami regisztrációhoz kötött webes appot a tervezéshez, ha már PC-s verziót nem). Ami tetszett a Sygicban, hogy országokon átmenő tervezésnél országonként megadhatod, milyen útvonalakkal tervezzen(fizetős, autópálya stb.). Bár ez lehet iGoban is megvan, az csak itthoni térképpel van meg.

    Az xRider jónak tűnik, én is gondolkoztam külsős navin, de nem szeretek sok kütyüt cipelni magammal, így maradt egy Givi tok és tartó.

  3. eko: Miért? Ez az xRIDER úgy működik, hogy ha tápon van és megnyomom a kikapcsolást, felajánlja a készenlétet is. Úgy még csak nem is merít. Főleg, ha kiveszem a készüléket… Vagy te hova kötnéd?

  4. hassan: Találtam nyomokat, hogy lehet PC-n tervezett utat konvertálni Sygic-ra. Ha tényleg működik, azt azonnal megosztom!

  5. én tegnapelőtt vettem át a postástól a szettet és starcommal simán össze lehet hangolni, teljesen jól szól. Én is akura kötöttem. Most ácsolok rá egy iGo t. Már csak azt kell megtudnom, hogy a Google Mapon előre tervezett útvonalat, milyen formátumban konvertáljam, hogy megegye a szett.

  6. Több okból:
    -Szulfátosodni fog a csatlakozója. Ezzel nem tudsz mit csinálni, ahol áram van, ott szulfátosodik a levegö nedvessége hatására.
    – Gondolom a navi nem 14,4V-on müködik. Tehát a tápkábelben van valamilyen feszültségátalakító. Ez pedig ha keveset is, de fogyaszt áramot, ami egy mkp akksinál már számottevö is lehet.

    Minden 2004 utáni BMW-nek van gyári navicsatlakozója. Ez 5A-ig terhelhetö. Én oda kötném..

  7. Nekem továbbra is szivargyújtóról fog menni Kicsigésán. Amúgy ma 3 órát nyúztam akksiról a 38 fokban, 2 pálca maradt az 5-ből. Végig navigált, max fényerőn.

  8. Kíváncsi vagyok a teszt konklúzióira, mert éppen ma jártam pórul az autós navigátorral (Wayteq 950BT); egész egyszerűen nem kapcsolt be a képernyő, annak ellenére, hogy a led azt mutatta, be van kapcsolva a készülék (isteni szerencse, hogy a teló is tud már navigálni). Vélhetően új gépre lesz szükség, és ha már új, akkor lehessen motoron is használni.

  9. Ezt a gyári navi csatlakozót, hol tudom fellelni a 2009 es GSamon?

  10. A fejidomtartón van az olajhűtő mögött.
    Kell hozzá egy adapterkábel is..

  11. Örülök hogy teszteled a készüléket, várom a tartós tapasztalatokat. Részemről még mindig a Zumo van fenn, de lassan már tíz éves és utanként elhagyok egy-egy gombot belőle (egy rossz készülékről pótolgatom). Nagyobb problémám vele, hogy a forgalmazó eddig semmi szoftver frissítési kérdésben nem tudott segíteni (az nem segítség hogy vegyél inkább egy újat).. pedig elég méregdrágák voltak a térképek eredetileg. A Sygic nekem bevált, egy éve már csak ezt használom autóban. Én jobban szeretem mint az IGo-t, szerintem átláthatóbb és jobb a felülete. Főként hogy az utakat szélesre rajzolja így jobban követhető. Az ára is jó volt, mert gyakran akcióznak. pl az Eu+Oroszország kb 20ehuf helyett 5-ért volt megvásárolható. Ahol vége a Sygic-nak az ott van ahol az aszfaltnak vége van. Mobilon szerintem legjobb középút az aszfaltos Sygic és a turista térképek között a Maps.me . Ingyenes, országonként tölthető le, térképként és naviként is, és részletes a földúthálózata, azok vannak rajta amik még járhatóak (eltérően a topo maps-októl, amin minden ösvény rajta van).

  12. Van ilyen adaptered? vagy hol tudok ilyet beszerezni, hogy ne direktbe menjen a navi?

  13. Yamaha Xvs 1300-on tudtok esetleg gyári navi csatlakozót?

  14. Bevált a készülék, mindenkinek csak ajánlani tudom. Gyorsan csatlakozik a műholdra. Bluetooth- on keresztül könnyen csatlakozott a sisakhoz.
    Negatívum : kicsit gyenge a gömbfejet befogó mechanizmus, szorító csavar. Egyenlőre nem mozdult el, de ha lehetne, én még húznék rajta.
    Speciális, hosszú csatlakozójú USB kábel szükséges hozzá. Amit adnak hozzá, az elég rövid.

  15. Minek hozzá hosszú usb kábel Bokszer?
    Kérdés honnan tudom leszedni a füleshez való hangprofilt?
    Csatlakoztattam az lg hbs900-as fülesem de nem szólal meg 🙁

  16. Sziasztok,
    tudna tájékoztatni valaki hogy a készülék töltői 24 voltos szivargyújtó csatlakozóról is működtethetők?
    Tom

Vélemény, hozzászólás?