Orrvérzésig motoroztunk: Primo Moto tesztnap KakucsRingen

by Medve -

Volt egy nap, amikor eldönthetted, hogy a BMW F850GS vagy a Moto Guzzi V85TT tetszik neked jobban. Egy nap, amikor kipróbálhattad az Aprilia Shivert és összevethetted a Tounoval és végül levonhattad a tanulságot, miután a saját motoroddal is mentél néhány kört KakucsRingen. Az eredetileg június végére beharangozott tesztnap végül két hét csúszással került megrendezésre az időjárás szeszélyes mivoltának köszönhetően. Viszontagságok ide vagy oda, a rendezvény végül létrejött, és azt hiszem mindenki jól érezte magát a Driving Experience segítségével lebonyolított Primo Moto Tesztnap keretein belül.

Az előre regisztrált köreid mellett a „lepattanókra” is érdemes volt vadászni

Július 6-án ugyanis egy cseppet sem kellett amiatt aggódni, hogy netán elmossa az eső a bulit. A dögletes forróságban a motorosok a KakucsRing büféje előtti fedett részen kerestek árnyékos menedéket már a kora reggeli órákban is. Már persze az, aki nem az első turnusban indult. Vagyis indult volna, hiszen a tesztflotta egyik legérdekesebb motorjának, az MV Agusta Brutale 800 RR-nek a pesti szalonban felejtették a kulcsát. Az olaszos indulás mintegy negyedórányi csúszást hozott a programban, de a tesztkörök végül hamar beérték önmagukat.

A tesztnapon olyan különleges motorokat is kipróbálhattál, mint a Moto Guzzi V7

A buli három helyszínen zajlott. A Guzzik, Apriliák és Benellik KakucsRing aszfaltján mutathatták meg, hogy mit tudnak. A BMW-k, a Hondák és az egy szem MV Agusta közúton volt kipróbálható. A terület hátsó szegletében pedig egy vezetéstechnikai pálya volt felállítva, ahol amellett, hogy tanulni lehetett egy kis okosságot, ki lehetett próbálni néhány robogót és a Honda Monkey 125-öt, ami azt hiszem, sokak szívét gyújtotta váratlanul őszinte szerelemre.

A tesztkörök mellett saját motorral is volt arra lehetőség, hogy kipróbáld magad a KakucsRingen

A Ringen zajló tesztkörök 15 percesek voltak, a közúti gurulás 30, a kispályán pedig röföghettél orrvérzésig. Mivel én magam nem vagyok egy pályamágus, ezért inkább a közúti tesztlehetőségekre vadásztam. Megpróbálom márkánként összefoglalni a Primo Moto Tesztnapon szerzett első benyomásaimat, valamint azokat is, amelyeket Dottore kolléga mondott el.

A Ringen zajló próbakörökkel párhuzamosan futottak a közúti tesztek

Aprilia

Tuono

Először is teljes tisztelet a Primo Moto csapatának. Igaz, hogy az Aprilia Tounot „csak” a Ring aszfaltján lehetett kipróbálni és csak felvezetéssel, de egy 170 lovas talján bestiát odaadni egy rakás ismeretlen motorpróbálgatónak – hát helyén van a tökötök fiúk! A Tounot is Dottore kolléga próbálta ki.

Ezen a fotón testet öltött a szerelem

Most mit mondjak? Igazi, heves, latin szerelem a miénk. Úgy szálltam le róla, hogy ez az bébi, helyben vagyunk! Ilyennek kell lennie egy motornak, egyszerűen mindenben IS partner. A sportmotorosan hangolható futómű, és az összes elektronikai csemege jól működik. A gyorsváltó úgy kapcsol mint kés a vajon, egyszerűen frenetikus. A vázgeometria, a fékek űr szinten mozognak. Megkaparintalak egy tesztre, esküszöm!

[do_widget id=text-10]

Volt persze még a márkától Dorsudoro és Shiver is – egyetlen menetben sem maradtak üresen, mindenki kíváncsi volt rájuk!

BMW

F850GS Adventure

Nem valami tisztességes dolog egy tesztnapot túraenduroval kezdeni, mert azonnal felmerül a kérdés, hogy minek szívatja utána bármilyen más jellegű utcai motorral saját magát az ember, ha van magyar utakra termett, praktikus megoldás is? A középső GS ráadásul futómű tekintetében tényleg top kategóriás holmi. Az alapváltozattal még nem volt szerencsém menni, de ez az Adventure, ez beteg jó. Úthiba? Az mi? A tesztkör vége felé levadásztam egy olyan kátyút vele, amitől az én szívem csücske naked motorom úgy fakadt volna sírva, hogy talán a szervizig meg sem állunk. Ezzel pedig mi történt? Semmi. Hihetetlen érzés, amikor az útminőség megszűnik tényező lenni.

A BMW F850GS Adventure egy igazi hegy – nem én voltam az egyetlen, akinek csak pipiskedve értek le a lábai

Egyébként mit várunk tőle? A testtartás komfortos, könnyű rajta helyesen ülni. A szélvédelem az én 184 centis habtestemhez jó volt. Az olyan luxy extrák, mint a kulcsnélküli indítás pedig egy hozzám hasonló, notórius kulcseltökítőnek inkább csak fölösleges macerának tűnnek. A 95 lóerős, sorkettes blokk teljesítménye untig elég ahhoz, hogy arrébb állj vele, amikor kell. Persze továbbra is egy dögunalmas sorkettő, amivel lehet csinálni bármit a 270 fokos elékeléstől a vudu varázslat ráolvasásáig, akkor is pont annyira lesz izgalmas cucc, mint egy használt hallókészülék.

R1250RT

Hogy lehet szeretni ezeket a túlfújt túrateheneket? Számtalanszor feltettem magamnak ezt a kérdést, a válasz azonban csupán ennyi: nagyon egyszerűen. Azt gondoltam, hogy az RT körül emlegetett tekintély szó csak valami túlgondolt frázis. De a nyeregben ülve, ahogy a gép mózeskosár-szerűen ölel körbe, valóban elönt valamiféle méltóság, amitől azonnal osztrák nyugdíjasnak érzed magad. Pedig a menettulajdonságai egyáltalán nem papásak.

Azt hiszed, hogy robogóval könnyű közlekedni a városban – próbálj ki egy fehér RT-t, kék kabátban és fehér sisakban

Az 1250-es ShiftCam blokk egy kibaszott mozdony, ami úgy tolja előre ezt a 280 kilós töhötömöt, hogy azt nem hiszed el. Ahogy a bajorok megoldották a változó szelepvezérlést, az egy álom. Nem érzed, hogy hol vált a bügyökprofil, csak azt, hogy egészen egyszerűen mindenhol erős. MINDENHOL. A hirtelen irányváltásoktól nem bizonytalanodik el, pedig amikor kívülről ránézel, akkor nem ezt várnád. Ha választhatnék, akkor a Stelviora tuti ezzel indulnék el. Csak azt a gyorsváltót nem értem rajta. Még tagadom, de a Primo Moto tesztnap csak megerősítette a megérzésem, hogy egyszer lesz egy RT-m.

Másodvélemény

Dottore kolléga is megjárta a maga poklát körét az RT-vel, de egészen más konklúziókkal szállt le a nyergéből. Ezért is volt remek program a Primo Moto Tesztnap, mindenki levonhatta a maga tanulságait.

Dottore kolléga BMW-re ült – és a Föld még mindig forog

Megtört a jég. Egy rendkívüli tavalyi eset óta újra BMW-re ültem, ráadásul sikerült az egyik legnagyobbat levadásznom, de igazából azt is mondhatnám, hogy elmentem hajózni. Ez van, „feladtam az elveimet.” A gyorsváltó továbbra is gyatrán béjemvés, mintha száraz avaron lépkednék. Pedig maga a váltó akár puha is lehetne, kuplungolásra jól működik. A fék az óriási tömeghez képest jó, de ez nem újdonság, a motorerőt meg nem érdemes firtatni. Amire viszont való ez a motor, arra tökéletes. Azaz teljesen hülyebiztos – igen, ebben van egy kis frocli.

Honda

NC750X DCT

Ugye olvastátok azt az interjúnkat, amit Mikivel, a londoni motoros futárral készítettünk? Az ő NC750S gépe már 260.000 kilométernél is többet futott le, számottevő meghibásodás nélkül. Kíváncsi voltam már rá, hogy milyen ez az ultra-megbízhatónak titulált gép. A Primo Moto Tesztnap keretein belül egy NC750X-et lehetett kipróbálni, ráadásul a DCT váltós fajtát.

A híres Hondás minőségérzetet a márka palettájának más modelljein fogod megtapasztalni

Ezt hívják úgy, hogy ügyesen megoldott házi feladat. A túraendurósított X kivitel azoknak jelenthet megváltást, akiknek a klasszikus, aszfaltra optimalizált kátyúvadászok túl nagyok. A hosszúnak beharangozott rugóutak nem váltják meg a világot, a DCT váltóval pedig egyáltalán nem sikerült barátságot kötnöm. D-ben egyszerűen döglött, de az S menetprogramok között sem találtam megváltást a rövid tesztkörben.

X-ADV

A Honda valóban kategóriát teremtett, amikor létrehozta az X-ADV tereprobogót. Amikor nálunk járt teszten, akkor Macko imádta, én kevésbé estem tőle hasra.

Olyan tényleg nincs még egy, mint az X-ADV – egyszer ki kell próbálni

Ráadásul nem is lehet nyugodt szívvel robogónak nevezni. Az NC750-ből származó blokk nem a legélesebb kés a fiókban, de a stílus nem is követeli meg a mindent leigázó erőt. Az úthibákat a kicsi kerekeivel együtt is szépen dolgozza el. A szélvédelem patent. A DCT váltó pedig sokkal jobban működik az X-ADV-ban, mint az NC-ben.

CB650F

A Primo Moto Tesztnap egyik érthetetlenül keveset keresett motorja a Honda CB650F volt. Nálam a „kis” naked lett volna a kihozott Honda modellek között az abszolút befutó, ha nem lett volna ott a Monkey is.

És nincs fokozatkijelző – miért?

Először is, én nem tudom, hogy mit varázsoltak a Honda mérnökei a kipufogóval, de a gyári dobbal olyan hangja van, ami remek aláfestő zenét biztosít a motorozáshoz. A hatszázas sornégy izomból kéri a fordulatot, ráadásul amíg el nem jutsz a 6. fokozatig, addig ezt nagyon röviden teszi, ami kifejezetten sportos élménnyé teszi a vezetését. Komolyan, elindulsz és szinte azonnal végiggangolod. Az élménynek csak egy dolog tesz keresztbe – az, hogy véget ér. Hatodikba kapcsolva nemhogy egy, de talán még két fokozatot is szívesen váltottam volna. Az viszont, hogy mennyire kezesen, mennyire egyszerűen kezelhető a CB, az valami fenomenális. A jobbra-balra pakolásra szinte csak gondolni kell. Egy íven belül megfordulni pedig csak akkor lenne egyszerűbb szűkebben, ha felemelnéd a motort és az ellenkező irányba fordítanád.

Monkey 125

Hogy milyen a Honda Monkey? Én mindenkit csak arra biztatnék, hogy próbálja mán’ ki! Én aztán igazán nem voltam ennek a motornak a rajongója. Mindent elmond, hogy ez addig tartott, ameddig ki nem próbáltam. Szerelemre lobbantotta a szívem ez a kis tücsökroller.

Fontos, hogy mindenki megtalálja a testalkatának megfelelő motort

Hihetetlen, hogy mennyire komolyan vették a Hondánál ezt a kis izét. Az ereje meglepő – már persze a 125-ös kategórián belül. A fék egyszerűen nagyon jó rajta. Az Akra dob pedig teljessé tette a mókát. Aki csak felült rá, az imádta.

MV Agusta

Brutale 800 RR

A tesztnap egyik legvártabb és legkeresettebb gépe kétségtelenül az MV Agusta Brutale 800 volt. Sok szépet látott ezen a napon KakucsRing, de a Brutit azért mindenki elzarándokolt megnézni. Én sajnos nem próbáltam ki az élőben meglepően picike motort, de Dottore kollégánál jó kezekben volt.

A Brutale-t látni és még inkább egyszer az életben hallani kell

Régi jó ismerőssel találkoztam, hiszen már tesztet is írtam erről a motorról. Pici és könnyű, 5-6 ezres fordulattól folyamatos tolás van, és olyan szívó hang, hogy azzal nehéz betelni. A kipu kegyetlenül okádja a hangot, a gyorsváltó meg tipikusan olasz álom. A fék az én ízlésemnek puha, de azért hatásos. És a s… – feneke? Még mindig csodás. Egy igazi olasz HÖLGY.

Moto Guzzi

V85 TT

Sokan kíváncsiak voltunk már a Moto Guzzi új túraendurójára, ami a Stelviot hivatott leváltani. Az olaszok izgalmas, középkategóriás gépét a versenypályán lehetett kipróbálni.

Földig borulás és imádás van – csak ott is ki kellene próbálni, ahová igazán való

A várakozást megelőzte egy kis kételkedés, hiszen mire felültem rá, két tesztnapozóval is beszéltem, akik már tettek vele egy kört. Az általuk említett bizonytalanságnak azonban én nyomát sem találtam. Persze a hosszú rugóút és a kardán nem versenypályára való, hanem a mindennapokra és nem feltétlenül a tökéletes utakra. A 853 köbcentis V2-es meggyőzően dolgozik, persze KakucsRing sajátosságaiból kifolyólag ezt csupán 3. fokozatig tudtam kipróbálni. Az íveket pofonegyszerű vele tartani és nem jön zavarba a váltásoktól. A fék erős, de nem agresszív. Egyértelműen tűkön ülve várunk egy közúti tesztlehetőséget.

Lesz folytatás

Ilyen motoros programokra nagyon nagy szükség van!

A Primo Moto Tesztnap zseniális ötlet. A 9.900.- forintos részvételi díjért mindenki kipróbálhatott minimum három új tesztmotort (plusz a „lepattanók”!), legalább háromszor 20 percet csapathatott saját gépével a versenypályán és még akár saját vassal, akár tesztmotorokkal rutinozhatott is. Ja, délben pedig megetettek egy isteni gulyással! Szóval nagyjából a pálya belépőjéből és az ebéd árából kijött a dolog – a tesztmotorok már „ingyen” voltak. Annyira remek program volt, hogy én már most nagyon várom a következőt. A szervezők ígérete szerint pedig lesz folytatás!