Mi a jobb városban? E-bike, 50-es robogó vagy nagymotor?

by Macko -

Évekkel ezelőtt forgattunk egy videót arról, hogy mennyivel lehet gyorsabban közlekedni városi körülmények között robogóval, mint autóval. Akkor az Üllői úton nem is volt igazán nagy a forgalom, mégis nagyon durva különbség jött ki a két jármű között. Engem azóta foglalkoztat az ötlet, hogy össze kellene hasonlítani különféle kétkerekűeket: igazán durva városi körülmények között melyik nyer meg egy éles „versenyt”. Hosszú tervezgetés után a közelmúltban nekiugrottunk és tető alá hoztuk az elképzelést. Hiszen sok motorosban motoszkál az ötlet: vajon érdemes a nagymotor mellé egy robogó is a garázsba? Illetve aki autóból szeretne valami értelmesebb alternatívára átülni – hogy ne rohadjon a dugóban naponta órákat -, akkor sima B-s jogsi mellé mi lehet a nyerő?

A résztvevők

Nagymotorból egy igazán testeset szerettem volna. Olyat, ami kritikus körülmények között tényleg elakad a kocsik között. Így a hazai Keeway-Benelli képviselettől kértünk egy TRK502 túramotort. Ez ugyan csak két hengeres és A2-vel is vezethető, de fizikai méretei – különösen gyári bukócsövei – és testessége kimondottan alkalmassá teszik a feladatra. A TRK-t Balázs lovagolta meg, aki nagyon sok éves és kilométeres motoros múlttal rendelkezik és a városi motoros közlekedés terén is páratlan a rutinja.

A TRK502 gyári bukócsöve városban legalább akkora hátrány, mint egy boxer BMW

Robogóból egy igazán minimalista teljesítményű megoldást kerestünk. A választás egy Keeway Zahara 50-esre esett. Ez egy négyütemű, injektoros és Euro4 normáknak is megfelelő kis városi futkosó. Teljesítményben tehát tényleg nincs nála gyengébb – na jó, egy levitézlett öreg kétütemű még bőséggel alulmúlja! Cserébe van egy nagyon csini formaterve, ami a hölgyeknek is simán bejöhet, ráadásul verhetetlenül kedvező áron lehet vadi újonnan és rendes magyar garanciával megvenni: jelenleg alig 400 ezer forint felett vihető haza.

A Keeway Zahara 50 tiszta üzemű és négyütemű, cserébe nem erős. De takarékos, kedvező áron vehető meg újonnan is és még csinin is néz ki

Nagy kérdés, hogy egy ilyen robogó, aminek tényleg olyan 50-55 körül van – saját műszere szerint – a végsebessége, vajon mennyire tud lépést tartani a forgalom ritmusával? A Zaharát ráadásul nálam nagyobb és nehezebb Bence fiam lovagolta meg. Az ő napi szintű közlekedési eszköze egy hasonló robogó. Neki komoly motoros múltja még nincs is – lévén csak B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik. Viszont kiválóan képviselte az autó helyett robogóra nyergelő célközönséget.

Bio-elektromos vetélytárs

A Benelli Achle 29 a vázán hordja az akksit, amely könnyedén bevihető a lakásba vagy az irodába tölteni. A hatótáv teljes rásegítésen is mintegy 60 km

Végezetül hadra fogtunk egy E-bike-ot is. A Benelli Achle 29 egy pedelec rendszerű bringa, amely mindig csak a pedálozásra segít rá. Önálló elektromos haladásra tehát nem képes. Ugyanakkor gyorsabb és kevésbé fárasztó, mint egy sima bicikli. Ugyan saját kategóriájában a kedvező árúak közé tartózik, de így is lényegesen felülmúlja a Zahara 50 bekerülési költségét. Ennek meglovagolása sajnos nekem jutott. Azért sajnos, mert ugyan vagy húsz éve pár szezont végigtekertem a budapesti utakon, de azóta szinte semmit. Így a motoros rutinnal vágtam neki a bedugult városnak.

Az Achle műszerfalán látjuk a rásegítés mértékét, amelyet hat fokozatban, 0-tól 5-ig tudunk állítani. Én persze végig maxon mentem

Az útvonal és a játékszabályok

A forgatásnak pénteken délután ötkor vágtunk neki. A Komjádi uszodától indultunk. Innen végig a Margit körúton be kellett küzdeni magunkat a Széll Kálmán térig, majd vissza a kiindulási pontra. Befelé egyértelmű volt, hogy brutálisan beállt kocsisorok között kell haladni, visszafelé azonban várható volt némi nyíltabb szakasz. Itt már számítani lehetett a TRK502 előnyére a Zahara és főként az Achle ellenében. Annyit leszögeztünk, hogy extrém szabálytalanságot egyik járművel sem csinálunk. Magyarul nem megyünk sem a villamossínen motorral, sem a járdán kerékpárral. A forgalomban azonban haladunk ahogy tudunk.

Eredmény és tanulságok

A videót szándékosan kicsit hosszúra hagytuk. Nem vágtunk ki részeket, csupán néhol felgyorsítottuk. Ennek az oka, hogy a kerékpározás során végig kommentáltam a tapasztalatokat. Közben valós időben láthatjátok a két alsó sarokban a Zahara 50 és a TRK502 haladását is. Soha nem gondoltam volna, de nyert az E-bike. Cserébe a rossz motoros beidegződések miatt olyan helyeken is maradtam a két sáv között, amikor az életveszélyes volt. Mivel pedig nem viseltem láthatósági kiegészítőt, konkrétan háromszor szenvedhettem volna balesetet. A végén meg még be is szólt a kukásautó navigátora, hogy miért nem a kerékpárúton tekerek. (És igaza is volt, csak ezt hagytuk felgyorsítva, mert volt pár nem annyira szép szó a mondanivalójában.) A különbség azonban egészen minimális volt.

Az élet így rendezte meg a történetet – a végeredmény valós és manipuláció nélküli lett

Tisztán kiderült, hogy a totális dugóban egy kényelmesen tekerve is harminc fölötti haladásra képes elektromos rásegítésű bringa a leggyorsabb. Viszont veszélyesebb – és ha egy kicsit is lehet normálisan haladni, bizony legyőzi egy ötvenes robogó is. Egy olyan is, mint a Keeway Zahara – ami tényleg nem gyors. Cserébe nem is drága és alig fogyaszt valamit. Persze többet a semminél, de sokkal kevesebbet egy nagymotornál. Egy autónál pedig mind kevesebbet eszik – és nem is rostokolunk velük a dugóban. (És saját tapasztalat alapján azt kell mondani, hogy három lóerővel is lehet abszolút biztonságosan közlekedni!) Vagyis a nagymotor mellé simán megéri egy kis robogó – amennyiben pedig nincs A-s jogsid, a robesszel és az E-bike-kal is jól jársz. Csak ne autóval szenvedj!