Itt és most, azonnal bevezetésként elnézést kérek mindenkitől, aki utálja a bajor márkát. Jómagam pontosan ugyanúgy szeretek minden motorkerékpárt – gyártójától függetlenül -, most mégis egy kisebb ömlengés fog következni. Egyszerűen nincs más lehetőség. A BMW ugyanis egy nagyon csúnya játékot játszik versenytársaival. Amikor tényleg már azt érezzük, hogy lassan kiegyenlítődik a vevői kegyekért folytatott harc és a nagy boxerekre felzárkóznak a riválisok, a müncheni bűvész benyúl a cilinderébe, és előhúz egy újabb, mindent vivő kártyalapot. Ezt tették most, 2018 végén is, amikor különösebb előjel nélkül, egy medence partján bemutatták a világnak az új, változó szelepvezérlésű boxer erőforrással szerelt modelljeiket. Közülük elsőként a zászlóshajót, az R1250GS Adventure-t kaptuk meg tesztre.

A világelsőség alapjai
A GS modellek történetéről írtunk már egy igen alapos cikket korábban. Amióta a BMW elkezdett ezzel a betűkombinációval motorkerékpárokat gyártani, azok sikerre vannak ítélve. Persze ezért tesz is a gyár: a fejlesztés folyamatos, a technikai előnyt nagyon igyekeznek megőrizni – sőt növelni. Igazán sok ponton az elődbe, a 2014 óta részlegesen folyadékhűtésű boxermotorral szerelt R1200GS Adventure-be sem lehetett belekötni. Öt éves modelltörténete alatt az erőforrás nem változott – az egyéb körítések azonban folyamatosan fejlődtek.

Az aranyszínű fűzött kerekek sokat dobnak a HP névre keresztelt fényezésű kalandmotoron 
Hátul maradt a nagyon látványos nyitott kerékagy
A legendássá vált, a motorosok számára hihetetlen kényelmet és magabiztosságot nyújtó Telelever-Paralever futómű rugóstagjai nem csak a pillanatnyi helyzethez, hanem az utas nyújtotta többlet terheléshez is automatikusan alkalmazkodnak. Vagyis a terhelés növekedésekor magától beáll a megfelelő előfeszítés, az útviszonyok és a motorozási stílus függvényében pedig folyamatosan, menet közben is módosulnak a csillapítási paraméterek. Az eredmény egy észrevétlen komfort – és megint csak magabiztosság.

A Dynamic ESA futómű minden paramétere automatikusan alkalmazkodik az igényekhez és a szükségletekhez 
A kardánhajtást is magában foglaló Paralever hátsó futómű nagyon jó erőátvitelt biztosít
Az egyéb felszereltségek terén szintén vezető magasságokban tanyázott már az elődmodell is. Sebességtartó automatika, kormányról is vezérelhető gyári navigáció, állítható ülésmagasság, vezetői üzemmódok, kanyar-ABS és piacvezető fejlettségű menetvezérlő elektronika mind elérhetőek voltak. 2014 óta tehát a modell valójában folyamatosan fejlődött – így kétséget kizáró módon etalon maradt a saját osztályában. Egyetlen ponton lehetett javítani rajta: a menetteljesítmények további fokozásával. Ami valahol vicces, mert az előd is borzalmasan haladós egy szerkezet volt. De a BMW most meglépte a régóta rebesgetett fejlesztést, és tavaly bemutatta a ShiftCam névre keresztelt változó szelepvezérlésű boxert. Ez hajtotta a mi R1250GS Adventure tesztmotorunkat is.
[do_widget id=text-10]
Észrevétlen változás
A műszaki háttér eltér a motorkerékpár-iparban eddig alkalmazott változó szelepvezérlési rendszerektől. Azok ugyanis egy adott és előre meghatározott fordulatszámon változtatták meg a szelepek működési rendszerét a többlet üzemanyag bejuttatása érdekében. Így a pilóta stabilan tudta, hogy hol van „békés” és hol „vadállat” karakterisztikája a blokknak. A BMW azonban egy ennél fejlettebb rendszert alkalmaz, amelynél a vezérműtengely eltolását végző aktuátorok a vezérlő számítógép által meghatározott tetszőleges időpontban – és fordulatszámon – állítják át a rendszert. Vagyis számos paraméter figyelembevételével ő eldönti, hogy neked mikor kell a kirobbanó többleterő.
A második oldalon jön tesztvideónk, amelyben megnézzük, mennyivel gyorsul jobban a ShiftCam boxer saját elődjénél. Lapozz!


4 comments
Comments are closed.