Motorozási technikák sorozat, 8. rész: lassú haladás terepen

by Macko -

Ismét visszakanyarodunk a burkolatlan utak csodaszép világába. A sorozat hatodik részében megtanultuk, mi a helyes álló testtartás – és miért nem motorozunk terepen ülve. Most azonban induljunk el. De ahogy aszfalton is tettük, először csak lassan! Ez itt talán még fontosabb, mint burkolt felületen. Terepkörülmények között – különösen egy nagy tömegű motorral – ugyanis nagyon lényeges, hogy képesek legyünk szépen, megfontoltan és mégis kontrolláltan haladni. Szedjük össze ennek elemeit!

Egy nagy tömegű motorral már egy egyszerű bokros területen is nagyon fontos, hogy lassan és kontrolláltan tudj haladni és manőverezni

Az ismert szabályok

Az alapok nem változnak. Abban a pillanatban, ahogy a motor elindul, azonnal álljunk fel, és törekedjünk a már ismert testtartásra. Vagyis rogyasztott térd, lábszárral-térddel szorítjuk a motort – mert most ez az egyetlen „kapaszkodónk” -, a kormányt pedig lazán tartjuk. Utóbbinak valóban komoly jelentősége van, mert ahogy támaszkodunk a markolatokra – esetleg kapaszkodunk beléjük -, a kormányozási kontrollunk jelentősen romlani fog.

Lábaink térdig általában fixen „fogják” a motort, onnantól felfelé azonban minden mozog. Mondhatnám, hogy laza, de valójában az összes, ismeretlennek hitt izmod is dolgozik

Mindeközben a motor haladásával kapcsolatban semmi nem változik az aszfalton megismertekhez képest. Pici gázt adunk – éppen csak, amennyi szükséges. Finoman csúsztatjuk a kuplungot, hogy a motor pont annyit mozogjon előre, amennyire szükségünk van. Mindeközben a hátsó fék finom használatával javíthatjuk az egyensúlyérzetünket és szabályozhatjuk a haladást.

Lényeg a kontroll

Miért van minderre szükség? Amennyiben ismeretlen helyen, esetleg fák-bokrok között vagy erősebben hepe-hupás területen kell manőverezned, lényeges hogy minél jobban belásd az előtted levő részt. Jól kell tudnod reagálni a körülményekre: ne akkor vedd észre a rókalyukat, amikor belehuppan az első kerék, mert ha közben még tempód is van, könnyen saját testeddel bonthatod le a fejidomot a bringáról. De ha „csak” lágyékkal tompítasz a kormányon, az is elég kellemetlen. Szóval messzire nézünk – ez kell az egyensúlyozáshoz is – és igyekszünk minél korábban felmérni az előttünk levő helyzetet.

Videónk menet közben is bemutatja, hogy kontrolláld a lassan guruló motort terepen

Közben egész testünk „együtt él” a motorral, vagyis folyamatosan dolgozunk jobbra-balra és előre-hátra mozogva annak érdekében, hogy lekövessük a motor mozgásait és az irányváltásokat. Logikus módon a sorozat következő terepes része már a manőverezéssel, vagyis az irányváltásokkal fog foglalkozni. Addig azonban gyakoroljuk be, hogy lassan haladva tökéletes legyen a járműkontrollunk és komfortosan érezzük magunkat a lábtartókon állva. Ez az alap kelleni fog a továbbhaladáshoz.

A sorozat következő része ismét aszfalton folytatódik, egy teljesen egyszerűnek tűnő – mégis ismét nagyon fontos – témával.