Korábban egy-egy koncepció nélküli, hirtelen ötlettől vezérelt cikkben olvashattatok már oldalunkon a vészfékezés helyes technikájáról (bár ott az elsődleges cél két motor összehasonlítása volt), illetve a motor kanyarodásáról is. Mivel rendszeresen jönnek olvasói kérdések, elhatározásra jutottunk: belevágunk egy Motorozási technikák című sorozat elkészítésébe. Nem feltétlen a vezetéstechnika fog a középpontban állni, hanem mindenféle olyan apróbb és jelentősebb motorozással kapcsolatos dolog, amely kivétel nélkül minden motoros számára fontos.

Mikre gondolunk? Akár a motorunk szűk helyen mozgatása, az azzal való különféle manőverek helyes végrehajtása és a veszélyhelyzetek megoldása is helyet kap. Ahogy olyan egyszerű praktikák is, mint a nagysztenderre való felemelés vagy a peches módon felborult vas talpra segítése. Ráadásul mindez kiterjed majd az aszfaltos használatra és a terepen való közlekedésre is. Fontos, hogy igyekszünk a valóban mindennapi dolgoknál maradni, tehát nem a holtpont mögötti egykerekezés vagy a piliscsévi nagy asztal átugrása lesz a fókuszban.
Induljunk az alapoktól!
Mivel pedig egyszerű, de fontos fogásokat szeretnénk logikusan felépített csokorba szedni, mindent a legelejétől fogunk felépíteni. Minden epizódban egy témát járunk körül oly módon, hogy videóval is illusztráljuk azt, valamint le is írjuk a lényeges tudnivalókat. A sorozat első része a legfontosabb alappal, a motorkerékpár járműfizikájának sajátosságával foglalkozik. Ez az epizód az egyensúlyi állapotot és annak kezelését mutatja be.
Videónkban majdnem minden elhangzik az egyensúlyi állapottal kapcsolatban. Gyakorold saját motoroddal!
Foglaljuk össze a legfontosabbakat:
- A motorkerékpár talajviszonyoktól függetlenül függőleges állapotában a legstabilabb.
- Innen kibillenve a dőlésszög növekedésével egyre nagyobb fizikai erő kell a megtartásához.
- Amennyiben a függőleges állapotban tudod tartani, gyakorlatilag erőkifejtés nélkül képes vagy stabilizálni.

- Amikor már érzed az egyensúlyi állapotot, mozogni is tudsz a motor körül. Körbejárhatod, lehajolhatsz, fel is ülhetsz rá ha szorult helyzetben vagy – vagy fel tudod tenni egyedül egy utánfutóra.
- Az egyensúlyi állapot ismerete és „érzése” rengeteget tud segíteni motorozás közben, amikor lassan mész vagy valamelyik kerék tapadást veszít.
- Gyakorold sokat, ameddig nem érzed valóban magabiztosnak magad. Az elején, ha nagyon félsz, kérj meg valakit, hogy az átellenes oldalon „biztosítson” – de ő ne érjen a motorhoz, csak akkor segítsen, ha az megbillenne.

Hamarosan folytatjuk!

