Nem csak kiállításra való: épített Gigamachine Harley-Davidson teszt

by Macko -

Eddig magam is úgy tekintettem az igazi épített chopperekkel közúton közlekedő motoros társakra, mint félig-meddig szent hülyékre. Tettem mindezt úgy, hogy jómagam soha életemben nem mentem ilyen „igazi motorral” – csak hagytam győzedelmeskedni az előítéleteimet. Úgy, ahogy tesszük azt mindannyian. Mert hát oké, hogy a Szelíd Motorosok az amerikai hőskorban ilyen rettenetekkel tolták, de mi késztetne valakit arra, hogy egy ilyen szemre is motorozhatatlan izével sanyargassa magát a 21. században?

A masina egész megjelenése olyan, amivel széria motor képtelen versenyezni

Amikor megismertem Csapó Zolit, kiderült hogy ő ebbe az emlegetett táborba tartozik. Először csak fotókon láttam a motorját. Mivel tudtam, hogy ő is két keréken járja keresztbe-kasul az országot, nem voltam képes felfogni: miért nem vesz valami értelmes motort? Miért egy ilyen borzalommal kínlódik? Aztán amikor megláttam a Traktort – ahogy ő hívja – élőben, meg pláne meghallottam a hangját, végképp összezavarodtam. Hogy lehet valaki ennyire önmaga ellensége?

Van egy kiállása innen nézve is

Azután eljött egy pillanat, amikor úgy sodródtunk egymás mellé egy gyors kisfilm felvételére, hogy én is motorral mentem meg ő is, ott volt a kamera is – meg nem is rohantunk. Így egy hirtelen ötlettől vezérelve megkérdeztem: nem próbálhatom ki, milyen egy ilyen szörnyeteggel motorozni? Abból, hogy most ezt a tesztet olvasod, egyértelmű a válasz – ahogy az is, hogy ha már megkaptam a lehetőséget, az első benyomásokat meg is örökítettük.

Egy születés története

A Traktor eredetileg valóban kiállítási motornak született. Hazánk egyik ismert – és elismert – Harley-Davidson motorkerékpárokra szakosodott klasszikus építő műhelye, a Gigamachine Custom Bikes gárdája kalapálta össze. A motor számos kiállításon szerepelt és díjakat is nyert, így elkészítették a replikáját is. A cég tulajdonosa ezt egy ideig használta is – ezek szerint ő is hitt benne, hogy egy ilyen izével motorozni is lehet -, majd eladósorba került. Csapó Zoli pedig lecsapott rá – mert beleszeretett.

Elöl keskeny és magas, hátul zömök és alacsony – ez a diszharmónia határozza meg az összképet

Beleszeretett a látványába, a kisugárzásába, a hangjába és az általa nyújtott vezetési élménybe. Mert ahogy ő is hiszi, egy ilyen motor nem csak művészi alkotás, nem csak kiállítási darab, hanem igazi MOTOR is – amivel meg ugye motorozni kell. Így évek óta vele közlekedik. Most pedig ki fog derülni, hogy mennyire kell ehhez megbolondult elme – vagy csak mi vagyunk szűk látókörűek és begyöpösödöttek?

Paraméterek

A Traktor eredetileg egy Harley-Davidson Softail volt – legalábbis ennek született 2003-ban. Az átépítés során azonban nem nagyon maradt eredeti alkatrésze. A blokkot kicsit megnövelték, nyitottabb légáramlást és módosított karburátort kapott. Természetesen kifelé is könnyedebb légzés kellett neki, így két teljesen nyitott csövön át szuszog a V2-es két hengere. A pontos teljesítményadatokat nem tudjuk, de nagyjából azt lehet rá mondani, amit a Rolls-Royce kommunikál autóiról: elegendő.

A V2-est eredeti állapotához képest nagyon alaposan átdolgozták

A motor különlegességeit erősíti a futómű is – sőt, ez az igazi unikum a mai világban! Az első villa ugyanis nélkülöz mindenféle teleszkópot: klasszikus Springer rendszer. Vagyis a kerék mozgását egy oldalanként két karos mechanika biztosítja, a rugózásról pedig a magasan fent beszerelt rugók gondoskodnak. Maga a kerék 90/90-21 méretű, féktárcsából csak egy van – viszont azt egy egész komoly nyereg szorítja meg szükség esetén.

Elektronika ZÉRÓ!

Aztán hátul is megadták a módját. A Softail eleve elrejtett központi rugóstagját megkurtították – első ránézésre merev vázasnak tűnik a masina. Amúgy a valóság nem is áll ettől nagyon távol, mert sokat nem rugózik. Hátra egy brutális, 240 milliméter széles úthenger került, és a féktárcsa nem tűnik kisebbnek az elsőnél – de lehet, hogy kicsivel nagyobb is. (Persze a kerékméretek miatt ez csalóka.) Mindezt tetézi egy borzasztó hosszú tengelytáv és egy nagyon lapos felépítés.

Videónkban látod mozgás közben és hallod a hangját – no meg némileg talán átjön az élmény is…

 

A második oldalon jönnek a menettapasztalatok, illetve találsz még egy rakás fotót a Traktorról. Lapozz, érdemes!