A KTM bemutatja: így működik a mai menetstabilizáló a gyakorlatban

by Macko -

A napokban készítettünk egy interjút a motorgyártás egyik legendájával. Nem lövök le belőle sok poént, de a szóban forgó úr évtizedeken át tervezett és tesztelt is világhírűvé vált motorkerékpárokat. Közben enduro bajnokságokban versenyzett is – egyszóval motorozási tudásban és tapasztalatban olyan ember, akinek a szavára lehet adni. Egyik gondolatában kifejtette, hogy az egész motorgyártás sajnos teljesen rossz irányba megy – ugyanis senkinek nem lenne szabad olyan motort venni, amelynek teljesítményét nem képes maximálisan kihasználni és kontrollálni – félelemérzet nélkül. Mivel azonban a döntő többségünk nem tartozik ebbe a kategóriába – tedd a szívedre a kezed: te igen? -, szükség lett a menetstabilizáló rendszerekbe.

Látványos bemutató

A KTM a közelmúltban publikált egy remek videót, amely az elektronikai rendszer előnyeit mutatja be. Először egy sima egyenes vonalú gyorsulást láthatunk radikálisan alacsony tapadás mellett. A hagyományos, elektronika nélküli motor csak vergődik pörgő kerékkel, míg a mai modern traction coltrol szinte folyamatos gyorsulásra képes.

Profi pilóta tudja csak jól bemutatni a traction control nélküli motorozás veszélyét. Legalábbis esés nélkül…

Még érdekesebb a helyzet kanyarban. Amennyiben még ledöntött állapotban odacsapod a gázt, amelynek hajtóerőben jelentkező eredményét a gumi nem tudja átvinni az aszfaltra, máris elforog a kerék. Ennek hatására azonnal megszűnik az oldalirányú tapadás is – és komoly bajban vagy. Az utolsó filmrészlet ugyanezt még látványosabban, vizes aszfalton mutatja be. A film angol tudás nélkül is egyértelmű:

A záró részénél meg is jegyzik, hogy nem muszáj kipróbálni odahaza vagy a forgalomban. Az egész témára pedig talán azt mondhatjuk, amit az ABS-re is: utcán, folyamatosan változó tapadás mellett bizony nagyon jól jön a menetstabilizáló elektronika. Főleg, ha túl erős motort vettél – mint szinte mindenki.