A BMW tiszteleg a legenda előtt: megérkezett az Urban G/S

by Macko -

Amikor a BMW Motorrad 2013-ban bemutatta R nineT modelljét (tesztjét itt olvashatod), jól érzékelhetően többről volt szó, mint csupán egy klasszikus mintára készült roadsterről. Az R nineT ugyanis már a kezdetektől igényes kézi munkával ötvözte a hagyományos motorkerékpár-építést és a modern technikát, amire többek között csiszolt oldalfelületű alumínium üzemanyagtartálya szolgálhat kiváló példával. Természetesen számos más megoldás is hűen tükrözte az R nineT csapat részletek iránti kiemelkedő figyelmességét. Ez a manufaktúra-karakter az új R nineT esetében is pontosan érzékelhető, ám immár fejlesztések egész sora mellett.

Az Urban G/S nevébe nem véletlenül került vissza a per jel: a sziluett egyértelműen az ősi R80 G/S-t idézi
Az Urban G/S nevébe nem véletlenül került vissza a per jel: a sziluett egyértelműen az ősi R80 G/S-t idézi

Azután sorban érkeztek a Heritage család újabb és újabb tagjai. Idén már járt is nálunk menetpróbán az R nineT Scrambler, jövőre pedig szalonokba kerül az R nineT Racer és az R nineT Pure. Az EICMA keretében pedig bemutatkozott a legújabb tag, a szintén hamisítatlan klasszikus R nineT Urban G/S. Elsőre egyértelmű miről is van szó. Hiszen immáron több mint 35 esztendeje szolgál a GS rövidítés a BMW Motorrad motorkerékpárjaival összefüggésben a két keréken megélhető szabadság és a kalandvágy szinonimájául, utcán és terepen egyaránt.

Aszfalton is remekül megállja a helyét
Aszfalton is remekül megállja a helyét

Az R nineT Urban G/S az első és legendás BMW R80 G/S génjeit eleveníti fel a nyolcvanas évekből. Értelemszerűen korszerű technikával, klasszikus enduro-stílusú, boxermotoros BMW motorkerékpárként testesíti meg őket napjainkban. Az Urban G/S alapkivitelében könnyűfém-öntvény keréktárcsákkal készül. Tökéletes összhangban áll az enduro-stílusú klasszikus gép fellépésével 19’’ peremátmérőjű, 120/70 ZR 19 méretű gumiabronccsal szerelt első kereke, amely hátul 17’’ tárcsával és 170/60 ZR 17 dimenziójú gumiabronccsal egészül ki.

Forma és színvilág egyaránt tökéletesen stimmel
Forma és színvilág egyaránt tökéletesen stimmel

Gyári extrafelszerelésként az új boxer BMW klasszikus stílusát még jobban kiemelő, terepmintázatú gumiabroncsokkal (széria: utcai mintázat) és karcsú drótküllős kerékpántokkal is rendelhető. Négydugattyús féknyergekkel, fém fékcsövekkel, 320 milliméter átmérőjű féktárcsákkal és blokkolásgátlóval (ABS) kiegészített fékrendszer szolgál intenzív és megbízható lassulási képességekkel. Síkos úton a hátsó kerék kipörgésének megelőzésére extra felszerelésként az Automatikus menetstabilizáló rendszer (ASC) is rendelkezésre áll.

Nem terepmotor, de igazán jól terepmintás abroncsokkal mutat
Nem terepmotor, de igazán jól terepmintás abroncsokkal mutat

Megújuló alapító

A 2017-es modellévre azonban megújul a BMW Heritage modellcsaládjának első tagja, az R nineT is. Az új R nineT első kerékfelfüggesztésének feladatát az eddigiekkel megegyezően igényes, fordított (upside-down) teleszkópvilla látja el, amely most teljes mértékben állítható konstrukcióként érkezik. A még pontosabb kormányzás és precízebb irányíthatóság, illetve még inkább semleges kanyarbeli menettulajdonságok szolgálatában a megújult roadster futóműgeometriáját is továbbfejlesztették a tervezők. Az R nineT új, drótküllős kerekeket kapott, amelyekre elöl 120/70 ZR 17, hátul 180/55 ZR 17 jelzésű gumiabroncsot szerelnek. A biztonságos lassulásról elöl az eddigiekhez hasonlóan blokkolásgátlóval (ABS) kiegészített, radiális felfogatású, négydugattyús monoblock-féknyergek és úszó ágyazású féktárcsák gondoskodnak.

Különleges, egyedi fényezéssel is elérhető lesz az R nineT
Különleges, egyedi fényezéssel is elérhető lesz az R nineT

Noha az R nineT klasszikus stílusú, ezüst és fémes kontrasztokkal kiegészített fekete (Blackstorm metallic) színvilága eddig is csaknem tökéletesnek hatott, az új R nineT itt is „feltette az i-re a pontot”. Fekete felületű komponenseihez – mint például a váz és a motorburkolat – illeszkedve immár a Paralever kerékfelfüggesztés lengőkarja és a hátsó hajtás háza is fekete bevonatot kap. Az R nineT első ízben két egyéni, manufaktúra-karakterét erősítő színvilággal is rendelhető gyári extraként, ezzel a BMW Motorrad először bővíti ki immár a fényezésekre is egyéni kialakítási lehetőségei palettáját.

Teljes a család: Urban G/S, Racer, Scrambler, Pure és R nineT
Teljes a család: Urban G/S, Racer, Scrambler, Pure és R nineT

A Fekete (Blackstorm metallic) / Vintage különleges fényezés sárga alapon lévő 21-es rajtszámmal emeli ki a Fekete (Blackstorm metallic) / Ezüst tónusú alumínium üzemanyagtartály manufaktúra-karakterét. A kézi munkával végzett koptatás eredményeképpen e díszítés kimondottan nemes hatást kelt. Ebben a kivitelben a támpárnával szerelt alumínium hátsó idom is szériafelszerelés. A másik különleges fényezés, a Kékl (Blueplanet metallic) / Alumínium újszerű megfogalmazásban hangsúlyozza az R nineT klasszikus stílusát. A lecsiszolt hegesztési varratokkal készült, fényesre lakkozott alumínium üzemanyagtartály és a szintén alumínium ülésidom – mindkettő kézi csiszolású felületekkel – középső sávja egyaránt aranyszegélyű kék (Blueplanet metallic) fényezést kap, amely árnyalat ez esetben az első sárvédőn is megjelenik.

Nagy kérdés, a vásárlóköréből hányan csapatnak majd így vele
Nagy kérdés, a vásárlóköréből hányan csapatnak majd így vele