A legkívánatosabb villanybringa: az új Energica Eva

by Macko -

A járművek fejlődése megállíthatatlanul halad előre, ami természetesen a motorkerékpárok általunk imádott világára is abszolút igaz. Az evolúció vitán felül egy irányba mutat: a jövő – akár tetszik, akár nem – az elektromos meghajtású gépeké. A kezdetben még sokakat megmosolyogtató, nehéz és lassú, rövid hatótávú és lassan feltölthető holmik mára egyre életképesebbeké válnak. Egyik legújabb képviselőjük, a kizárólag elektromos motorkerékpárokat gyártó Energica friss típusa, az Eva izgalmas, brutálisan megy és teljesen élhető gépnek tűnik.

Kinek mi az első gondolata? Az "unalmas" nem jutott eszedbe, mi?
Kinek mi az első gondolata? Az „unalmas” nem jutott eszedbe, mi?

Kezdjük a külsővel! Egy igazi csupasz motort látunk kellően szabadon hagyott technikával, tolakodó térhálós acélcső vázzal, nagyon szépre megformált alumínium lengőkarral, kellően agresszív fejidommal és igen erős élekkel határolt műanyag takaróelemekkel. A belsőégésű erőforrással hajtott motorokon megszokott „tank” is teljesen „igazinak” mutatja az Eva fizimiskáját. Az egész vad, valódi streetfigteres érzelmet sugall magából. A testhelyzet is a csupasz gépeken megszokott aktív pozíció – ezen a téren tehát semmi hiánya nincs az embernek. Legfeljebb hogy nem talál kipufogót.

Pontosan annyit engedtek látszódni a technikából, amennyi kell
Pontosan annyit engedtek látszódni a technikából, amennyi kell

A meghajtásról ugyanis egy olajhűtésű AC elektromotor gondoskodik. Benzin tehát sose fordul meg a fedélzeten – de nem fogunk lemaradni a lámpától elrajtolva, de még a szerpentinen sem! Az Eva hajtóműve ugyanis 95 lóerős (itt még nem kaptál sokkot) és 170 newtonméter forgatónyomatékú (itt már talán igen). Mindezzel hogy megy? Nagyon! A végsebességét elektronikusan kellett 200 kilométer/órában korlátozni – sajnos nem kötötte az orrunkra a gyár, hogy egyébként mire lenne képes. Ahogy a gyorsulást sem adták meg, de nagyjából vegyük biztosra, hogy legfeljebb néhány kivétellel nagyon csúnyán elkeni a benzines társainak a száját – egy kanyargós hegyi úton is!

Az egész gépet a határozott élek jellemzik. A "tank" formája jó vezethetőséget sugall
Az egész gépet a határozott élek jellemzik. A „tank” formája jó vezethetőséget sugall

A futómű terén ugyanis semmilyen kompromisszumot nem kötöttek. Elöl két 43 milliméteres teleszkóp található, amelyeknek minden paramétere (előfeszítés, húzó- és nyomófokozati csillapítás) állítható, míg hátul a Bitubo központi rugóstag előfeszítését és húzófokozati csillapítását szabhatjuk igényeinkre. A fékek szintén alkumentesek: 330 milliméteres tárcsák négydugattyús radiális nyergekkel elöl, 240 milliméteres tárcsa kétdugattyús nyereggel hátul – minden a Boschtól jön, ahogy a kikapcsolható ABS is.

A futómű- és a fékrendszer terén semmilyen kompromisszumot nem kötöttek
A futómű- és a fékrendszer terén semmilyen kompromisszumot nem kötöttek

De nem csupán a fékasszisztens kapcsolgatható, hanem a vezető négy lehetséges üzemmód közül is válogathat: URBAN (városi), ECO (takarékos), RAIN (eső) és SPORT (nem szorul magyarázatra) érhető el. Ezeken felül az energia-visszatáplálás szintje is négy beállítással rendelkezik: alacsony, közepes, magas és kikapcsolt is lehet. Mindezek függvényében a hatótáv normál közúti használat esetén, végig ECO módban a gyár szerint a 200 kilométert is eléri! Ami azért – valljuk meg – már kezd egészen élhető adattá válni.

A térhálós váz kellően hangsúlyos
A térhálós váz kellően hangsúlyos

Nagy kérdés persze, hogy a „tankolás”, vagyis a 11,7 kWh kapacitású akkumulátor feltöltése mennyi időt vesz igénybe. A hajdani nyolc órás egész éjszakás konnektorozások szerencsére a múlt homályába vesztek, a technika itt is megállíthatatlanul fejlődik. Az Energica Eva normál hálózatról 3,5 óra alatt töltődik fel 0-ról 100 százalékra, speciális gyorstöltővel (amilyet egyre több helyen találunk Európában és Amerikában is) azonban ez csupán 30 percet igényel! És akkor most legyünk őszinték: ennyit egy kis pisiléssel meg kávézgatással eltökölünk egy benzinkúton is… Ráadásul mindegyik töltési módhoz szükséges kábelek a járműben megtalálhatók.

Igazi, több mint vállalható motorozási élmény - csak benzinkútra nem kell vele járni
Igazi, több mint vállalható motorozási élmény – csak benzinkútra nem kell vele járni

Aki igazi motorozási élményekre vágyik, az szerintem ebben a motorban már egészen kevés kompromisszummal meg fogja azt találni. És mielőtt valaki elkezdi a „de hát nincs hangja” monológot, gyorsan tegyük hozzá: van neki, csak más. A villanymotor visítása nagyon is élvezhetővé teszi a motorozást! Az egyetlen negatívum az Eva ára lesz: az Egyesült Államokban 34’500.- dollár – ami pedig közvetlenül átszámolva is 9,5 millió forint. Durva – de a jövőbe mutató, ugyanakkor már ma is teljes értékűen használható technika a hozzáadott mérnöki tudással sajnos ennyibe kerül 2016-ban.

További képek

Akárhonnan nézzük, az Eva gyönyörű
Akárhonnan nézzük, az Eva gyönyörű
Csak egyvalamit nem fogsz találni: kipufogót
Csak egyvalamit nem fogsz találni: kipufogót
Huszonegyedik századi fizimiska
Huszonegyedik századi fizimiska
Mint egy igazi nő: szép, kívánatos - de olcsón nem kapod meg!
Mint egy igazi nő: szép, kívánatos – de olcsón nem kapod meg!
Túratáska - mert ezzel el lehet indulni messzebbre is!
Túratáska – mert ezzel el lehet indulni messzebbre is!