A bukó, ami mindig pont passzentos: AFX FX120 sisakteszt

by Macko -

Van, aki télen és nyáron egyaránt maszkot hord a bukósisak alatt. Ennek vannak vitathatatlan előnyei: nem lesz izzadt és piszkos a bélés, és a maszkot mosni- és cserélni is egyszerűbb, mint fejvédőnk belsejét. A nyári kánikulában és az őszi-téli hűvösebb időkben azonban nem ugyanaz a maszk lesz tökéletesen komfortos, hiszen a téli nyáron meleg – és ez fordítva is igaz. Jómagam például a pamut anyagú kámzsákat nem is szeretem, mert folyton összegyűrődnek, amikor ráhúzom a sisakot. Szintetikus, vagyis neoprén maszkot hordok a téli időkben, de nyáron nem szeretem az álarcot. Hiába van ezeknek az általam preferált kámzsáknak a fejrésze vékonyabb anyagból csinálva, mégis képesek a téli hónapok alatt érezhetően kitágítani a sisak bélését. Igaz, hogy nagyjából egész télen (ha nem is napi szinten) használom a motort, de többször voltam kénytelen szembesülni azzal a kellemetlen jelenséggel, hogy tavasszal az első maszkmentes napon bőnek érzem a bukómat. Eddig nem találtam jó megoldást a jelenségre, most azonban úgy tűnik, igen: mégpedig az AFX FX120 bukósisak képében, amely minden viselési napon tökéletesen illeszkedik fejünkhöz – akár van rajtunk kámzsa, akár nincs.

Az AFX FX120 átlagos formájú, középáras bukósisak
Az AFX FX120 átlagos formájú, középáras bukósisak

A titok nyitja nagyon egyszerű: tesztalanyunk nem a megszokott bukósisak-béléssel rendelkezik, hanem kicsit vékonyabbal. A sima zárt sisak belsejében ugyanis egy felpumpálható kamrarendszer kapott helyet, amely a megfelelő területeken annyira „dagad meg”, amennyi levegőt mi magunk belenyomunk. Felfújódó terület van a tarkónál hátul, a fülek mögött-fölött, valamint az arcpárnák alatt. Az egész rafinált formájú gumizsák egy darabból van, ennek megfelelően a tarkónknál levő nyomkodható felülettel felvétel után néhány mozdulattal egyenletesen mindenhova bejuttathatjuk belsejébe a levegőt. Leereszteni pedig az állrész alatt, az arcpárna előtt egy szelep megnyomásával tudjuk.

Videónkban részletesen bemutatjuk az FX120-ast
 

A kialakítás előnye, hogy nem kell pontosan a fejünkre passzoló sisakot keresgélnünk. A kipróbált M-es méretű AFX kicsit nagy volt a rám – legalábbis leeresztett állapotban. Ennek megfelelően sokkal kényelmesebb felhúzni is, mint egy hagyományos belső kialakítású és pontos méretű fejfedőt. Amikor fent van, akkor is olyan „lötyögős” érzést nyújt, mint egy fél-egy mérettel nagyobb sipka. Amint azonban hátul belenyomkodjuk a levegőt – ehhez 4-5 nyomás, vagyis csupán néhány másodperc szükséges -, hirtelen tökéletesen illeszkedik mindenhol. Teljesen körülöleti koponyánkat, mindenhol úgy tart, mintha ránk öntötték volna. Persze ha nem állunk le időben és túlfújjuk, annyira passzentos lesz, hogy szinte a szemünk kiugrik a helyéről…

A tarkónál van a lényeg: itt tudjuk felpumpálni a sisak bélését
A tarkónál van a lényeg: itt tudjuk felpumpálni a sisak bélését

Az illeszkedés annyira szoros, hogy konkrétan a nyaki részen sima fejvédőnél ennyire passzentos kialakítást talán nem is lehetne elérni – vagy ha igen, fel- és lehúzásnál leszakadna a fülünk. Ennek megvan az előnye a biztonság terén is – hiszen ilyenkor semennyire nem tud lötyögni a fejünkön az AFX – és zajkomfort terén is – mert a fülünk mellett soha nem fúj be a szél. Ráadásul a bélés nem tud kitágulni, mint ahogy minden hagyományos kialakítású fejvédőnél az idővel bekövetkezik. A szél befújása egyedül az állrész alatt jelentős: ide egy bogárhálót hálás lett volna bepasszítani a gyárnak.

A fülek mögött és a tarkónál ilyen kis gumipatronok telnek meg levegővel
A fülek mögött és a tarkónál ilyen kis gumipatronok telnek meg levegővel

Egyéb felszereléseit tekintve egy középkategóriás sisakkal szemben támasztott minden követelménynek megfelel az FX120: van belső napszemüvege, állszíját pedig microlock rendszerű csatt fogja össze. A napszemüveg az én fejformámra a tesztben igénybe vett szélvédelem nélküli túraenduron nem volt tökéletes, ugyanis nem nyúlt elég mélyre – de vélelmezem, hogy egy sportosabb gépen ez a jelenség nem lett volna ennyire zavaró. A sisak nyílásának elhelyezése is arra enged következtetni egyébként, hogy a gyárban főleg az előredőltebb testhelyzetben motorozókra gondoltak, amikor kifejlesztették a modellt. Ha már a plexinél tartunk: ez semennyire nem páramentes, cserébe az AFX kínál megoldást a víz lecsapódása ellen – de erre később, egy külön anyagban szeretnénk visszatérni.

Egyetlen mozdulattal jön le a plexi: hatalmas piros pont!
Egyetlen mozdulattal jön le a plexi: hatalmas piros pont!

Mindenképpen meg kell még említeni a szellőzést, hiszen minden hiába lenne, ha nem járná körül megfelelően a levegő a fejünket egy melegebb nap során. Ebből a szempontból a tesztsisaknak nem volt oka különösebb szégyenre: igaz, nem annyira király, mint a korábban kipróbált FX-41, de az erős átlagot itt is vidáman megüti. Van nyitható-zárható áll- és homlokszellőzőnk és egy szintén becsukható légkiszívó nyílás is hátul. Ezek együttesen benyomásaim alapján kellemes légáramlást biztosítottak. Persze egy sötét plexi rengeteget javítana a melegedésen – ezen a téren pedig szintén dicséret illeti az AFX-et, mert a vizor egyetlen mozdulattal vehető le- és szerelhető vissza. Így az esetleges csere tényleg villámgyorsan hajtható végre.

Érdekes érzés, ahogy körkörösen ráfeszül fejünkre az AFX
Érdekes érzés, ahogy körkörösen ráfeszül fejünkre az AFX

Összességében meglepően kellemes középkategóriás bukósisakot ismerhettem meg az FX120 „személyében”, amely hozza a kategóriájától elvárható valamennyi követelményt, de kiegészíti azokat egy olyannal, amely viszont kiemeli az átlagos termékek köréből: pumpa-rendszerének köszönhetően minden egyes viseléskor – aláöltözéstől függetlenül – tökéletesen fog passzolni a fejünkre. A teszt megírásának pillanatában pedig mindez 48.990.- forintba kerül a MotoPartsShop üzletében – ennyit pedig simán megér! Egy személyes próbát meg pláne…

Vélemény, hozzászólás?