Kommunikálj korlátlanul: íme a legújabb N-Com rendszerek

by Macko -

A Nolan csoport bukósisakok egészen széles skáláját kínálja a vásárlóknak közepestől a prémium árfekvésig, robogósoknak és komoly túramotorosoknak egyaránt. Mivel sokaknak komoly igénye van rá, hogy ne elszigetelten motorozzanak a monoton szélzajt hallgatva, évekkel ezelőtt belefogtak az általuk N-Com névre keresztelt sisakbeszélő rendszerek fejlesztésébe. Személyes tapasztalataim alapján hihetetlenül felhasználóbarát egy ilyen bluetooth technológiával működő kommunikáció: a mai napig is használt N43 Air rendelkezik egy hat évvel ezelőtti N-Commal, amely hála istennek most is hibátlanul funkciónál. Pedig hat év nagy idő, így az N-Com azóta hatalmasat fejlődött. Olyanokat tud, hogy magam is meglepődtem rajta.

A B3 az egyszerűbb rendszer, de már ez is rengeteg mindent tud
A B3 az egyszerűbb rendszer, de már ez is rengeteg mindent tud

Az elsőként bemutatandó változatot a Nolan bukósisakok számára gyártják – így ha új olasz fejvédőt veszel, akár egyből beépítheted a kommunikációt – de megteheted ezt bármikor később is, hiszen a helye tökéletesen ki van alakítva. Ezt hívják B3-nak. A rendszer elképesztően sokoldalú: tudunk beszélni utasunkkal, de velünk együtt motorozó motoros társainkkal is. Összesen négy másik motorral tarthatunk kapcsolatot, amennyiben azok nincsenek túl messze tőlünk – sík terepen ez nagyjából fél kilométert jelent. Sőt, ez nem csak akkor lehetséges, ha nekik is N-Com van a sisakjukba építve, mert a Nolan össze tud kapcsolódni „idegen gyártók” termékeivel is.

Ezekből a részegységekből épül fel a Nolan N-Com B5
Ezekből a részegységekből épül fel a Nolan N-Com B5

A fedélzeti kommunikáció természetesen nem csupán a csacsogásról szól. Amennyiben unalmasak a hosszú kilométerek, hallgathatunk zenét akár vezetékes MP3 lejátszóról, akár bluetooth rendszeren keresztül a telefonunkról. Sőt, az N-Com saját FM rádióval is rendelkezik, így a helyi adókkal is szórakoztathatjuk magunkat – nincs is jobb, mint egy Tátra-túrán egész nap szlovák népzenét élvezni! A navigációnkat szintén rácsatlakoztathatjuk a központra, így a letérések hangutasításait is nyomon követhetjük.

A Nolan sisakokat minden esetben felkészítik a kommunikációs rendszer fogadására
A Nolan sisakokat minden esetben felkészítik a kommunikációs rendszer fogadására

Abban az esetben pedig, ha fontos emberek vagyunk és létkérdés, hogy motoron is elérjenek telefonon, szintén nem fogunk csalódni már a B3 rendszerben sem. Tudunk hívást fogadni, de akár kezdeményezni is, illetve hangutasításokkal is vezérelhetjük készülékünket – már ha az támogatja ezt a funkciót. De másra is használhatjuk okos készülékünket: az N-Com különböző funkcióit testre tudjuk szabni a segítségével. A töltésre is szolgáló mikro-USB-n keresztül rákapcsolódhatunk a központra, és az ingyenes N-Com Wizard programmal programozgathatjuk az egész zseniális holmit.

Az új N-Com M5 minden bukósisakba integrálható lesz
Az új N-Com M5 minden bukósisakba integrálható lesz

Felmerül a kérdés, hogy mire való akkor a B5, ha már az alapkivitel is ennyi mindent tud? Egyszerű a válasz: mert az még többet. Persze ezek apróságok, de lehet hogy éppen szükséged van rájuk. A fejlettebb központ ugyanis nem egy, hanem két mobil telefonnal tud csatlakozni – így ha éppen van magán- és céges számod is, egy időben el fog érni mindenki. Sőt, amennyiben a csapat tagjaival bluetoothon keresztül tartanád a kapcsolatot, már nem négy, hanem hat cimborával csacsoghatsz gurulás közben.

A vezeték nélküli vezérlőegységet bárhova felszerelhetjük - akár a motorra is
A vezeték nélküli vezérlőegységet bárhova felszerelhetjük – akár a motorra is

A slusszpoén természetesen a cikk végére jön. A fenti csodakütyüket ugyanis csak akkor van esélyed használni, ha Nolan sisakod van – vagy lesz. A gyár viszont ismét gondolt azokra is, akik vagy egészen régi gyártású márkahű fejvédőt használnak, vagy éppen idegen gyártmányt. A közeljövőben megjelenik ugyanis az M5, a bárhova felszerelhető csúcskategóriás N-Com kommunikációs rendszer. Amely nem elég, hogy mobilabb társainál, de még többlet tudománnyal is rendelkezik.

Nagyon hasznos a "harmadik féklámpa"
Nagyon hasznos a „harmadik féklámpa”

Alapból ugyanazt a gazdag kínálatot kapjuk tőle is, mint amivel a B5 kényezteti használóit. Itt azonban a központ nem a héjon belülre kerül – hiszen nem biztos, hogy lenne kialakított helye egy más márkájú bukóban -, hanem a fejvédő hátuljára. A pozícióját kihasználva kapott egy élénk piros LED sort is, amelyhez egy lassulásmérőt kapcsoltak. Amennyiben vészfékezés-szerűen lassítunk motorunkkal, ez villogni kezd – így jelezve a mögöttünk érkezőknek, hogy nem csak maszatolunk a fékkarral, hanem tényleg baj van előttünk és satuzni kell. Ez pedig már komoly biztonsági segítség lehet! Ugyanakkor mivel érzi, amikor megállunk a motorral, automatikusan ki- és be is tudja kapcsolni az M5-öt – így nem merítjük az akkut, ameddig a kávézóban üldögélünk.

Innen jól látszanak az M5 antennái
Innen jól látszanak az M5 antennái

Az M5 másik általam előnyösnek érzett vívmánya a kezelőpanel rugalmas elhelyezhetősége. Míg az összes korábbi és jelenlegi, fixen sisakba építhető N-Com menet közbeni vezérlését a bal oldali nagy gombokkal tudjuk intézni (ami némi megszokás után persze kivitelezhető, de sose tudtam igazán megszeretni), addig az M5 kezelőpanelje vezeték nélkül kapcsolódik a központhoz, így öt méteren belül bárhova tehetjük. Akár a motorra, vagy jobb csuklónkra is – így biztosan könnyebb üzemeltetést tesz lehetővé menet közben, mint amikor bal kezünkkel kell a sisak oldalán matatnunk.

A videó az M5 minden vívmányát bemutatja
 

Ami jó, az persze soha nem kerül fillérekbe. Így van egy a legújabb N-Com rendszerekkel is. A már kapható B3 ára 60’000.- forint, míg a némileg többet tudó B5 69’000.- forint. Az abszolút újdonság, várhatóan február folyamán érkező N-Com M5 pedig 75’000.- hazai fizetőeszközért lehet a mienk. További információkat az EuroMotor Kft. üzletében (1134 Budapest, Lehel u. 17/b-c), a +36-1-877-4430-as telefonszámon és a pult@euromotor.hu e-mail címen kaphattok.

5 comments

  1. Utassal együtt 150 ezer… Kicsit vadul hangzik. Különösen akkor amikor Kínából 5-8 ezerért lehet , bár kevesebbet tudó de nagyobb hatótávú cuccot rendelni. A maradék tudás amiben jobb a kínainál nekem megérne, a garanciával együtt olyan 10 ezeret. Ez meg éppen ötszörös ár.

  2. Valóban vicc kategória az ára de megtehetik, hogy ennyit kérnek, mert más módon értelmes kommunikációt sisakba építeni szerintem inkább gányolás.
    A bosszantó egy kicsit számomra is az, hogy ez nem új, nem kell hozzá fejleszteni csak leakasztani olcsó bárhol kapható komponenst és összerakni.
    A másik ami még a gyári cuccok mellet szól, hogy többnyire tényleg megbízhatóan működnek a kínai szarokkal ellentétben.

Vélemény, hozzászólás?