Ismerős jelenség, amikor meg kell tenni egy nap sok száz kilométert? Egész nap húzni a gázt egyrészt élvezetes, másrészt elég fárasztó is tud lenni. A végén úgy el tud fáradni jobb csuklónk, hogy másnap reggel a kávéscsészét a szánkhoz emelni is nehéznek tűnik. Akik hosszabb etapokat motoroznak, azok tehát előbb-utóbb elkezdik keresni a megoldást. A legegyszerűbb persze egy gyári tempomat, amely egyedüliként képes változó terepviszonyok között is tartani a kívánt sebességet – na de a motorok jelentős része nem rendelkezik ezzel a remek kényelmi berendezéssel. Nézzük tehát, hogyan lehet utólag megoldani a fenti problémát – mert meglepően sok lehetőség van, egészen döbbenetesen frappánsak is!

Tenyértámasz
A motoros társadalomban körülnézve az egyik legelterjedtebb kiegészítő. Viszonylag olcsón beszerezhető, könnyű felpattintani, és már használható is. Lényege, hogy a tenyerünk alá simuló (direkt oda formázott) kis plasztikdarabot a gázmarkolaton előrefelé el tudjuk forgatni, de hátrafelé nem változik a pozíciója. Így beállítjuk abba a szögbe, ahol a kívánt utazási tempónknál nagyjából állnia kell a gáznak, és amikor azt elérjük, csak rajta kell tartani kezünket a támaszon ahelyett, hogy szorítanunk kellene a markolatot.

Valamikor magam is kipróbáltam, így személyes tapasztalataim is vannak ezzel a kis kütyüvel. A bajaim ott kezdődnek vele, hogy ameddig nem csavarjuk megfelelően el a gázt, teljesen kitekert pozícióban van a kezünk. Ugyanez a helyzet, amikor mondjuk autópályán hasítva (nyilván itt relatív nagy gázállással megyünk) hirtelen kell fékezni. Ehhez először előre kell engednünk a gázt, ekkor viszont már elég szerencsétlen pozícióban leszünk az esetleges vészfékezéshez – ami pedig amúgy is az egyik legkényesebb része az egész motorozásnak vezetéstechnikai szempontból. Ezen élményeim hatására még valamikor a kétezres évek közepén megváltam a tenyértámasz használatától. Sőt, amikor motort cserélünk Ekoval (ő használ ilyet), általában leszedem az ő R1200R-jéről, és motorozom nélküle. A tenyértámasz számos helyen beszerezhető, íme egy példa 2’590.- forintért.
Go Cruise
Egy másik, teljesen hasonló elven működő eszköz a Go Cruise, amely szintén a gázt rögzíti mechanikus módon, azonban nem a kezünk, hanem a fékkar segítségével. Felpattintjuk a kis műanyagot, amely a jobb markolat belső oldalán felfelé áll, amikor nem használjuk. Ahogy fixálni szeretnénk a sebességünket, mutatóujjunkkal előretekerjük a fékkarig – az pedig innentől megakadályozza, hogy a gáz visszaálljon alapállásba.

Fékezéskor itt is először a gázt kell „elzárnunk”, vagyis erővel visszatekernünk, és csak utána tudunk elkezdeni lassítani. Vészhelyzetben tehát némileg a Go Cruise még a reakcióidőnket is megnyújtja – a magam részéről tehát szintén fenntartásokkal kezelem. Amennyiben valaki mégis olthatatlan vágyat érez a beszerzésére, 19,99 dollárért megrendelheti ide kattintva. Kedvcsinálónak videón is bemutatjuk használatát.
Gázszorító
Több cég kínál olyan gázmarkolat-rögzítő felszerelést, amelyet kicsit munkaigényesebb felszerelni – cserébe igényesebbek is. Ezek a kormánysúly alá beépítendő kúpos belvilágú eszközök, amelyeket menet közben meghúzva szintén a gázkar alapjárat felé történő visszafordulását hivatottak megakadályozni. Pontosabban semerre nem engedik elfordulni azt. Amennyiben emelkedik az út, némi erőtöbblettel persze tudjuk növelni a fordulatszámot, lejtőn pedig csökkenteni – tehát a sík út kivételével folyamatosan igényel vezetői beavatkozást.

Amikor 2006-ban megvettem jelenlegi motoromat, magam is beszereztem a Wunderlich kínálatából egy ilyen kiegészítőt. Azután hamar leszoktam a használatáról. Ugyanis ezeknek a közös és komoly hibája, hogy amennyiben vészhelyzet adódik, vagy a csavart kell kilazítanunk, vagy erővel nulla állásba kell csavarnunk a gázt. Amikor baj van – vagy kicsit váratlanul értünk oda egy kanyarhoz, vagy még inkább ha mondjuk kihajtanak elénk – egészen komoly utat teszünk meg, mire egyáltalán el tudunk kezdeni fékezni. Amennyiben mégis felizgultál rá, egy, a Kaoko által prezentált videón megnézheted a működését, itt Európában pedig például a Wunderlichtől meg is rendelheted 79,90 euróért.
Gumigyűrű
Az interneten keresgélve találtam egy egészen ötletes megoldást. A videót készítő motoros társunk egyszerűen keresett egy erős, és a kormánysúlyának átmérőjéhez illeszkedő gumigyűrűt. Ezt a megfelelő pillanatban félig ráhúzza a gázkar szélére, és a filléres kis cucc tökéletesen megakadályozza, hogy az visszaforduljon. Vagyis ugyanazt a hatást éri el, mint az előző két versenyző, de sokkal könnyebb „elzárni” a gázt, amikor hirtelen szembejön a vész. Arról nem beszélve, hogy mennyivel olcsóbb beszerezni…
Gyorskötöző
Utolsó játékosunk nyűgözött le a legjobban. Nem véletlenül hagytam a végére, csattanó jelleggel. A gázmarkolat rögzítése ugyanazon az elven történik, mint a Go Cruise esetében, csak éppen a feladatot egy komolyabb kábelkötegelő látja el. Kellően feszesre meghúzva feltesszük a helyére, majd amikor kell, eltekerjük egy olyan pozícióba, hogy ne engedje visszaforogni a gázt.

Őszintén megvallva az egyik legjobb megoldásnak tűnik. Nem csupán azért, mert szinte számszerűsíthetetlenül alacsony bekerülési költségből szerezhető be, hanem azért is, mert amikor tényleg hirtelen el kell zárni a gázt, azt itt tudjuk talán a legkönnyebben megtenni.
Úgyhogy azt hiszem, ezt a verziót még kipróbálom valamikor a jövőben! Amennyiben ti is így tesztek – az öt bemutatott módszer bármelyikével -, megköszönjük, ha megosztjátok velünk benyomásaitokat. De akkor is, ha van egyéb tapasztalatotok ezen a téren.

Ötletes megoldások, de számomra nem jelent gondot órákig húzni a gázt. 🙂
Van egy olyan is, amit a markolat elé kell szerelni, és rugós, segítségével megszorítja a markolatot. A kioldása pedig 1 gomb segítségével történik, mint a quadok gázkarja.
Kiugrik a rugó és visszaáll az alaphelyzetbe a gázkar.
Pár éve nézegettem, de hogy mi ez pontosan utána kell néznem.
Megtaláltam 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=EQlemV_UaOw&list=PL68B347820684DB81&index=24
Verpe: ez is ötletes. És milyen jó, hogy a végén kiírják, miszerint lakott területen és sűrű forgalomban SOHA NE HASZNÁLD! 🙂
A gyors-kötöző megoldás tetszik. Ha felteszel 3-at, akkor már 3 különböző sebességben is tudod rögzíteni a motort. Csak városi közlekedésben zavarna egy kicsit. De egyszerű a megoldás – nem a fékkarhoz kell rögzíteni, hanem egy külön behajtható karhoz, így a kart felhajtva kikapcsolható a tempomat.
Na most nagyon beletaláltál nálam:)
Vasárnap vár rám 865 km autópálya és már most zsibbad tőle a kezem. A kábelkötegelős lesz az első, mert pont van a cégben ilyen disznó pánt és a kézvédőt sem akarom bontani a befőttes gumi miatt.
Egyébként az utólagosan beszereltek között nekem ez tűnik a legjobbnak.
https://www.youtube.com/watch?v=BvnHifrXJ_c
Csaba: majd meséld el, milyen volt! 🙂
Kis változás történt a planban. Húgomat a frász kerülgeti attól, hogy én Yvette után akarok motorozni éjszaka a pályán. Ezért meglepett két vonatjeggyel (motor+én) Bécsig, onnan meg már inkább országúton gurulok Pestre. Hiába mondtam neki, hogy ez benne a plusz extra, a kihívás. A tökös legények és bátor csajok ilyen időben 48 óráznak:) Sajnos a jegyek nem visszaválthatóak. Visszafelé viszont tesztelve lesz. Ma első dolgom volt a cégben ilyen emberes kötegelőt keresni:)
https://www.youtube.com/watch?v=kEmMvNYEq2o – egy újabb 20 Ft-os megoldás
A gumigyűrűt helyettesítettem bicikli szelepgumival. A markolat és a kormányvég-súly résébe többszörösen föltekerve lehet variálni a rögzítés ” keménységét”. Könnyen oldható és ha ügyes vagyok, nem is látszik.
szertnem hogyha valaki felvilagositana hogy a royal star(yamaha)tempomatjat hogy lehet beuzemelni!lehetseges hogy az en mocimon nem mukodik!?varom segitsegeteket!