A 2009-ben alakult Citi technologies a párizsi kiállításon mutatta be érdekesnek ígérkező koncepcióját. A tervezést abszolút az alapoktól kezdték, céljuk egy minél modernebb és környezetkímélőbb kétkerekű megalkotása volt. Kevesen gondolnak rá, hogy a járművek ökológia lábnyomának (vagyis a környezetre gyakorolt teljes terhelésüknek) csak egy kis része az üzemeltetés: a gyártás, majd a végső megsemmisítés is erősen terheli Földünket.
Az ek’O robogó alkotóelemeinek jelentős része lenből készült egy, a cég által szabadalmoztatott gyártási eljárással. Az eredmény: az előállítás olcsóbb, a jármű pedig könnyebb lett. Az egész jármű összesen 15 (!!!) darabból áll össze, szemben egy átlagos, egyszerű elektromos robesz 50 egységével. Maga a váz egy két darabból álló héj-szerkezet, amely bio-összetevőkből készül és magában foglalja az akkumulátorokat is. Ezt is szabadalmaztatták.
A Citi technologies a lehető legtöbb belföldi (francia) alkatrészt szerette volna beépíteni, így az agymotort például a Phenix szállítja. A teljesítménye 11 kilowatt, legnagyobb nyomatéka 85 Newtonméter, az energiát pedig egy 7,4 kWh kapacitású akkumulátor tárolja. Az ek’O legnagyobb sebessége 110 kilométer/óra, hatótávja 100 kilométer (ez a gyár ígérete legalábbis). A teljes feltöltés 6,5 órát vesz igénybe, az akksikat 80 százalékig feltoló gyors regenerálás pedig kettőt.
Még két érdekesség: a hátsó lengővilla (mondanom sem kell, hogy szabadalmi oltalom alatt van) egy darabból készült, mégpedig műanyagból sajtolva. Az innovatív megoldásoknak hála a teljes tömeg mindössze 173 kilogramm (ebből 75-öt tesznek ki az akksik). Ez pedig a hasonló menetdinamikai paraméterekkel rendelkező, általunk is alaposan kivallatott Vectrix VX-1-nél egy hatvanassal kevesebb. Az pedig tényleg kedvezően befolyásolhatja a hatótávot!
No és ejtsünk egy szót a várható vételárról is: 5’000 euróra tervezik a kiskereskedelmi értéket, amely a hírek szerint Franciaországban megfelel egy 125-ös nagyrobogóénak. Ha az ígért hatótávot valóban tudja (de ehhez ugye előbb jönni kellene a puding próbójának, addig csupán elméleti a dolog…), akkor bizony nagyon kedvező vételnek tűnik ez a remek takarékos szerkezet! Kis szépséghiba, hogy a forgalmazás tervezett kezdete csupán a 2013-as esztendő.
Cimkék:
Az elektromos motorok egyre bővülő piacán helyet lehet szerezni úgy is, ha valaki a villanykétkerekűek versenyein szerez jó helyezéseket. Az új francia gyártó is ezt az utat célozza - bár ehhez még jócskán fejleszteni kell a szerszámot!
Elolvasom »Közepes "kémfotók" után újabb, számos részletmegoldásra fényt derítő felvételek járják be a világhálót. Pedig csupán 2013-ban érkezik a delikvens: a vizes boxer.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »